نحوه‌ی بازیابی اطلاعات در حافظه‌ی بلندمدت

نحوه‌ی بازیابی اطلاعات در حافظه‌ی بلندمدت

حافظه بلندمدت، حافظه‌ای است که ما مهم‌ترین اطلاعات خود را در آن نگهداری می‌کنیم؛ برای به خاطر سپردن اطلاعات نیازمند بازیابی اطلاعات در حافظه خود هستیم تا آن‌ها به حافظه‌ی بلندمدت منتقل شوند.

هنگامی که اطلاعات رمزگذاری و در حافظه‌ی بلندمدت ذخیره شد، برای استفاده باید بازیابی شوند. بازیابی حافظه تقریباً در هر جنبه‌ای از زندگی روزمره مهم است، از یادآوری محل پارک ماشینتان گرفته تا یادگیری مهارت‌های جدید. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر نحوه بازیابی خاطرات از حافظه بلندمدت اثر بگذارند. مسلما فرایند بازیابی اطلاعات همیشه به طور عالی انجام نمی‌شود. برای درک کامل این فرآیند، باید در مورد اینکه دقیقاً بازیابی چیست و همچنین عوامل مختلفی که می‌توانند بر نحوه بازیابی خاطرات تأثیر بگذارند، بیشتر بدانید.

مبانی بازیابی حافظه

پس دقیقاً بازیابی چیست؟ به زبان ساده این فرآیند، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده است. هنگامی که در جلسه‌ی امتحان هستید، باید بتوانید اطلاعات آموخته‌شده را از حافظه خود بازیابی کنید تا بتوانید به سوالات آزمون پاسخ دهید. چهار روش اساسی وجود دارد که می‌توان اطلاعات را از حافظه بلندمدت استخراج کرد. نوع نشانه‌های بازیابی موجود می‌تواند بر نحوه بازیابی اطلاعات تأثیر بگذارد. نشانه بازیابی یک سرنخ یا اعلان است که برای شروع بازیابی حافظه بلندمدت استفاده می‌شود.


گروهی از دانشجویان در حال امتحان
جلسه‌ی امتحان
  • یادآوری: این نوع بازیابی حافظه شامل دسترسی به اطلاعات بدون استفاده از نشانی خاص است. پاسخ دادن به سوال جاهای خالی زیر را پر کنید، مثال خوبی برای یادآوری است.
  • به خاطر آوردن: این نوع بازیابی حافظه شامل بازسازی حافظه، اغلب با استفاده از ساختارهای منطقی، خاطرات جزئی، روایت‌ها یا سرنخ‌ها می‌شود. به عنوان مثال، نوشتن پاسخ در امتحان انشا، اغلب شامل به خاطر آوردن تکه‌های اطلاعات و سپس بازسازی اطلاعات باقی‌مانده بر اساس این خاطرات جزئی که به یاد آوردیم است.
  • تشخیص: این نوع بازیابی حافظه شامل شناسایی اطلاعات پس از تجربه مجدد آن است. به عنوان مثال، در یک امتحان چهار گزینه‌ای نیازمند آن هستیم که پاسخ صحیح را از میان گروهی از پاسخ‌های موجود تشخیص دهید.
  • یادگیری مجدد: این نوع بازیابی حافظه شامل یادگیری مجدد اطلاعاتی است که قبلاً آموخته شده است. این روش اغلب به خاطر سپردن و بازیابی اطلاعات در آینده  را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند قدرت حافظه را بهبود بخشد.

مشکلات مربوط به بازیابی حافظه

البته، روند بازیابی همیشه عالی و بی‌نقص نیست. آیا تا به حال احساس کرده‌اید که پاسخ یک سوال را می‌دانید، اما نمی‌توانید پاسخ آن سوال را به یاد آورید؟ این پدیده به عنوان تجربه “نوک زبان” شناخته می‌شود. ممکن است مطمئن باشید که این اطلاعات در جایی در حافظه شما ذخیره شده است، اما نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید و آن را بازیابی کنید. در بسیاری از موارد، افراد حتی می‌توانند جزئیاتی مانند حرف اولی که کلمه با آن شروع می‌شود را به یاد بیاورند اما از به خاطر آوردن بقیه‌ی آن کلمه عاجز هستند.

دختری که سر جلسه‌ی امتحان نمی‌تواند مطالب را به خاطر بیاورد
دختری که سر جلسه‌ی امتحان نمی‌تواند مطالب را به خاطر بیاورد


ناکامی در بازیابی یک توضیح رایج برای سوال چرا فراموش می‌کنیم است. خاطرات وجود دارند، اما ما نمی‌توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم. چرا؟ در بسیاری از موارد، این به این دلیل است که ما نشانه‌های بازیابی کافی برای تحریک حافظه را نداریم.

در موارد دیگر، اطلاعات مربوطه ممکن است هرگز به طور واقعی در حافظه ما رمزگذاری نشده باشد. یک مثال رایج: سعی کنید تصویر یک سکه را در حافظه‌‌ی خود ترسیم کنید. این کار می‌تواند به طرز فوق‌العاده‌ای دشوار باشد، حتی اگر شما تصور بسیار خوبی از این که یک سکه چگونه به نظر می‌رسد داشته باشید. واقعیت این است که شما احتمالاً فقط به اندازه‌ای به خاطر م‎ی‌آورید که به شما کمک می‌کند که سکه‌ها را از سایر انواع پول تشخیص دهید. شما می‌توانید اندازه، رنگ و شکل سکه را به خاطر بیاورید، اما اطلاعاتی در مورد این‌که طرح روی سکه چه شکلی بود در بهترین حالت مبهم است زیرا احتمالا هرگز آن اطلاعات را در حافظه خود رمزگذاری نکرده‌اید.

حرف آخر

حتی اگر بازیابی حافظه عالی و بی‌نقص نیست، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود توانایی خود در به خاطر سپردن اطلاعات انجام دهید. همچنین مطالعه‌ی هوشمند می‌تواند حافظه‌ی شما را در بازیابی اطلاعات بهبود بخشد. برای اطلاعات بیشتر مطلب «۶ توصیه برای هوشمندانه درس خواندن در دانشگاه» را بخوانید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب